Medical neologisms in clinical practice: composition, use and functional application.

Main Article Content

Martha Verónica Placencia-Ibadango
Ramón Miguel Calixto Vargas Vera
Silvia Maribel Placencia-Ibadango
Jessica Paulina Benítez Soto

Abstract

The impact of medical neologisms on clinical practice and physician-patient communication is a fundamental phenomenon driven by advances in science and technology. New terms, such as "biomarker" and "telemedicine," have been integrated into clinical tools, including electronic medical records. The use of these terms is discussed: while they facilitate communication between specialists and name new realities, they can also create barriers to patient understanding and information sharing among non-specialist groups, affecting the physician-patient relationship and treatment adherence. Furthermore, the need for standardization, the importance of incorporating their analysis into medical training, and the potential of natural language processing (NLP) tools to enhance information accessibility are addressed. Ultimately, the use of neologisms must strike a balance between technical precision and clarity, as well as empathy, to optimize the patient experience and clinical safety.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medical neologisms in clinical practice: composition, use and functional application. (2025). Actas Médicas (Ecuador), 35(2), 101-105. https://doi.org/10.61284/234
Section
Editorial
Author Biographies

Martha Verónica Placencia-Ibadango, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Profesor de segunda enseñanza por la Universidad de Guayaquil (2003). Profesor de segunda enseñanza especializada  en  lengua  inglesa y Lingüística por la Universidad de Guayaquil (2003). Licenciada en Ciencias de la Educación Especializada en Lengua Inglesa y Lingüística por la Universidad de Guayaquil (2003). Formación de formadores por el instituto Superior Tecnológico de Babahoyo (Guayas 2024). Actividades de docencia en la metodología aprendizaje basado en proyectos ABP por el instituto Superior Tecnológico Babahoyo(Guayas   2024). Profesora de metodología de la investigación, Carrera de Medicina, Universidad de Guayaquil.

 

Ramón Miguel Calixto Vargas Vera, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

 Doctor en medicina y Cirugía, Universidad de Guayaquil, (Ecuador, 2002).Especialista en Ginecología y obstetricia por la Universidad de Buenos Aires (2008). Diploma superior en diseño curricular por competencias por la Universidad de Guayaquil (2009). Especialista en Genética Médica por la Universidad de Guayaquil (2011). Magister en diseño curricular por la Universidad de Guayaquil (2012).Doctor en Ciencias Médicas por la Universidad de Zulia (Venezuela, 2022). Profesor de Ginecología y Obstetricia, Universidad de Guayaquil.

Silvia Maribel Placencia-Ibadango, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Profesor de Segunda enseñanza especialización Físico Matemáticas por la Universidad de Guayaquil (Guayaquil 2003). Odontóloga por la Universidad de Guayaquil (Guayaquil 2006). Licenciada en Ciencias de la Educación mención Físico Matemática por La Universidad de Guayaquil (Guayaquil 2017). Especialista en gestión de procesos educativos por la Universidad de Guayaquil (Guayaquil, 2012). Magister en Gerencia Educativa por la Universidad de Guayaquil (Guayaquil 2013).

 

Jessica Paulina Benítez Soto, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Universidad de Guayaquil.

 

How to Cite

Medical neologisms in clinical practice: composition, use and functional application. (2025). Actas Médicas (Ecuador), 35(2), 101-105. https://doi.org/10.61284/234

Most read articles by the same author(s)