Error-based learning. Basic educational strategy for physician training A narrative review.

Main Article Content

Ramón Miguel Calixto Vargas Vera
Martha Verónica Placencia-Ibadango
Silvia Maribel Placencia-Ibadango
Kalid Stefano Vargas-Silva
Kathiuska Stefany Vargas-Silva
Adriana Leonor Sarango Bravo

Abstract

Introduction: Error-based learning (EBL) is a teaching strategy that uses errors as a learning platform.


Objective of the review: This article is a narrative review with the main objective of raising awareness and promoting the application of error-based learning (EBL) in medical education.


Important points of the review:


Greater engagement: ABE encourages students to be more active and critical participants, making them more responsible for learning.


Deeper learning: Students acquire more solid and lasting knowledge by analyzing and correcting errors.


Skill development: This strategy helps students develop key skills such as critical thinking, problem-solving, and self-assessment.


Conclusion: This teaching strategy allows students to have active and cooperative learning focused on them. In this experience, students will perceive satisfaction and support in the errors presented by the teacher with the application of the method in their teaching, as well as in the diagnostic procedures and treatment for the errors raised, allowing each student to individualize their learning, in the areas of knowledge that are of their interest.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Error-based learning. Basic educational strategy for physician training: A narrative review. (2024). Actas Médicas (Ecuador), 34(1), 104-110. https://doi.org/10.61284/183
Section
Narrative Review
Author Biographies

Ramón Miguel Calixto Vargas Vera, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil-Ecuador.

Doctor en medicina y Cirugía, Universidad de Guayaquil, (Ecuador, 2002). Especialista en Ginecología y obstetricia por la Universidad de Buenos Aires (2008). Diploma superior en diseño curricular por competencias por la Universidad de Guayaquil (2009). Especialista en Genética Médica por la Universidad de Guayaquil (2011). Magister en diseño curricular por la Universidad de Guayaquil (2012). Doctor en Ciencias Médicas por la Universidad de Zulia (Venezuela, 2022).

Correo: 

  

Martha Verónica Placencia-Ibadango, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil-Ecuador.

Profesor de segunda enseñanza por la Universidad de Guayaquil (2003). Profesor de segunda enseñanza especializada en lengua iglesa y Lingüística por la Universidad de Guayaquil (2003). Licenciada en Ciencias de la Educación Especializada en Lengua Inglesa y Lingüística por la Universidad de Guayaquil (2003). Formación de formadores por el instituto Superior Tecnológico de Babahoyo (Guayas 2024). Actividades de docencia en la metodología aprendizaje basado en proyectos ABP por el isntituto Superior Tecnológico Babahoyo (Guayas 2024).

Correo: 

  

Silvia Maribel Placencia-Ibadango, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil-Ecuador.

Profesor de segunda enseñanza Especializado en Físico Matemáticas  por la Universidad de Guayaquil (2003). Odontóloga por la Universidad de Guayaquil (2006). Licenciada en Ciencias de la Educación Mención Físico Matemática por la Universidad de Guayaquil (2017). Especialista en gestión de procesos educativos por la Universidad de Guayaquil (2012). Magister en Gerencia Educativa por la Universidad de Guayaquil (2013).

  

Kalid Stefano Vargas-Silva, Departamento de Postgrados, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Médico por la Universidad de Guayaquil (2020). Postgrado de cardiología por la Universidad Católica de Guayaquil.

Kathiuska Stefany Vargas-Silva, Escuela de Enfermería, Facultad de Medicina, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Licenciada en Enfermería por la Universidad de Buenos Aires – Argentina.  

Adriana Leonor Sarango Bravo, Carrera de Medicina, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de Guayaquil, Guayaquil-Ecuador.

Médico por la Universidad de Guayaquil.

 

How to Cite

Error-based learning. Basic educational strategy for physician training: A narrative review. (2024). Actas Médicas (Ecuador), 34(1), 104-110. https://doi.org/10.61284/183

Most read articles by the same author(s)